Презентація на тему «Японська та китайська література»



Слайд #1

Японська та китайськалітература
Підготувала
учениця 11-Б класу
Дубенської гімназії #2
Торченюк Юля

Слайд #2

Китай
ЛІ БО (705-762) китайський поет періоду династії Тан. Разом із Ду Фу вважається одним з найвидатніших поетів в історії китайської літератури. Отримав прізвисько «безсмертний поет»

Слайд #3

Лі Бо
У своїй творчості використовував традиційні літературні форми ши та фу, які поєднував з багатою уявою та образною мовою. Його поезія вирізняється глибокою філософічністю, яскравими даоськими образами, розповідає про різні сторони життя народу, зображує його нескореність.

Слайд #4

Лі Бо відомий своєю багатою уявою, епатажною манерою поведінки, а також, за поширеними переказами, своєю любов'ю до спиртного. Він багато часу проводив у подорожах, мав вільні погляди, ставився з презирством до добробуту й високих посад, відмовився стати придворним письменником і, ставши відлюдником, проживав у горах.

Слайд #5

У танські часи переживали свій розквіт п'яти- і семисловні вірші з двохрядковою строфою, з обумовленим чергуванням тонів, з єдиною римою. Вони дали велику можливість застосуванню в поезії розмовної мови. Новаторство танської поезії поєднувалося з традиційністю зображальних засобів і висловлювалося не тільки у відкритті нової, але - часто - в поглибленні звичної теми.

Слайд #6

Гори й ріки, застава та місяць, мандрівник, верба й весна - все це існувало й розвивалось у китайській поезії з давніх-давен, і все це набувало протягом століть нову забарвленість. У русі поезії від піднесеності до повсякденності й конкретності відобразився той генеральний напрямок поезії танського часу, на якому були досягнуті найбільші її перемоги.

Слайд #7

Лі Бо
ЖАРТОМА ПРИСВЯЧУЮ МОЄМУ ДРУГОВІ ДУ ФУ
На гірській верховині, де вибігли сосни на схили, Випадково зійшлися ополудні наші стежки. — Ох, шановний мій друже,та й як же ви зблідли й змарніли!Чи важка ж то робота —складати у віршах рядки?

Слайд #8

Лі Бо
ПЕЧАЛЬ НА ЯШМОВОМУ ҐАНКУ
На яшмових сходах біліє холодна роса. Промокли панчохи. Пливуть мовчазні небеса. Дивлюсь крізь фіранку на місяць осінній печальний — На тихій воді він тремтить і повільно згаса.

Слайд #9

Китай
Ду Фу (712–770) — китайський поет епохи Тан. Використовував традиційні літературні форми. Хоча він писав в основному на піднесені теми, також не залишав без уваги хвалебні вірші і тости.

Слайд #10

Ду Фу
Його творчість нараховує більше 1400 віршів, у яких відображені настрій протистояння танським вельможам і історична панорама правління династії Тан: розквіт, занепад. Серед віршів Ду Фу офіційна китайська критика виділяла твори написані на політичні теми (оспівування імператора) і на теми тлінності існування, людську нікчемність.

Слайд #11

Ду Фу
Одночасно з цим, поет приділяв велику увагу розвитку творчості в поезії. Про це свідчить його прізвисько «священномудрий». Один із найвидатніших поетів Китаю, особливо шанований за ті вірші, де він ототожнює свою лиху долю зі стражданнями усього китайського народу.

Слайд #12

Ду ФУ
ПІСНЯ ПРО ХЛІБ І ШОВК
У Піднебесній, по Китаю всьому, Є тисяч десять міст, мабуть; Але чи є хоча б одне, в якому Не славилася б воїнів могуть?А що, якби серпи, мотики й рала Повиливати нам з блискучих лат, Аби воли покірно оборали Цунь поля запустілого улад?Гіркі ридання вже б не поливати Ту землю, де гула страшна війна. Чоловіки б із піснею орали, Жінки б наткали з шовку полотна.

Слайд #13

Ду Фу та Лі Бо часто згадують, як двох найвизначніших геніїв усієї китайської поезії.
Чи важка ж то робота — складати у віршах рядки?                                                                      Лі Бо
О Бо, що не має в поезії суперників, подібний до вітру в просторах,
з нетутешніми думками!..Ду Фу

Слайд #14

Китайська міфологія
Китайська міфологія — сукупність древньокитайської, даоської, буддійської та пізньої народної міфологічних систем.

Слайд #15

Характерні риси
1). Фрагментарність. Міфи Китаю — сплав неоднорідних географічно, етнічно й хронологічно матеріалів.
2). Історизація міфологічних персонажів, які під впливом конфуціанського світогляду почали трактуватися як реальні діячі древності. Цей процес почався при правлінні династії Хань (206 р. до н. е. — 220 р. н. е.). Таким чином міфологія стала частиною традиційної історії Китаю. Древні міфи важко відокремити від історичних нашарувань.
3). Китайська міфологія й філософія приділяють більше уваги людським відносинам, а не походженню світу.

Слайд #16

Китайська міфологія
Героями китайських міфів виступають правителі, чиновники. Божества визначалися словом «ді», що означає «імператор», хоча в часи, коли ці міфи створювалися, подібної ієрархії бути не могло.

Слайд #17

Особливості
«Книга гір та морів» розповідає про магічну силу нефриту, персика, шовковиці, півня, чорної черепахи. У «Книзі пісень» є звертання до тотемів, спрямовані на вдале полювання. Тотемними тваринами також були білий тигр, єдиноріг (тіло оленя, хвіст бика, кінські копита).

Слайд #18

Особливості
Предметом поклоніння рано стало сонце. Були уявлення про дев'ять світил, що по черзі піднімаються на небо. Із цим процесом пов'язані уявлення про смерть і воскресіння природи — культ родючості. Сонце на колісниці проїжджало на небі й долало перешкоди.

Слайд #19

Особливості
Поступово фольклорну тему боротьби людини з силами природи витісняє мотив людських відносин. Міфи починають складатися в систему під впливом п'ятіркової системи (метал, земля, вода, вогонь й дерево), чотири сторони світу й центр. Формуються уявлення про п'ять зіркових палаців (гунн), які водночас були сузір'ями й їх графічними зображеннями (Цін-лун 青龍 — зелений дракон, Чжу-цяо — червоний птах, Бай-ху — білий тигр).

Слайд #20

Китайська міфологія
У перші століття нашої ери до Китаю з Індії приходить буддизм із власною міфілогічною системою. Тут буддизм поєднався з деякими народними уявленнями. Походження буддистських персонажів стали пов'язувати з місцевими. У цей період виникають більш розширені уявлення про потойбічний світ.

Слайд #21

Пізньокитайська міфологія
Разом із даоською та буддистською продовжують формуватися місцеві культи. До кінця першого тисячоліття відбувається формування синкретичної релігійно-міфологічної системи. У сільських храмах статуетки Конфуція(конфуціанство), Будди(буддизм) й Лао-цзи(даосизм) могли знаходитися поруч. Тому і міфи набули різноманітних сюжетів та героїв.

Слайд #22

Найпопулярнішими міфами китайської літератури є міфи про створення людей і створення світу.

Слайд #23

Навряд чи знайдеться серед нас хтось, хто б не любив в дитинстві слухати казки, читати їх, мріяти про чарівні речі, казкові пригоди й дива. Лише на перший погляд, казка — забава й розвага для малечі. Але й дорослі можуть знайти в народних казках багато повчального для себе.

Слайд #24

Казки
Особливо багато по своєму філософському забарвленню є японська казка.
А найбільш популярними є японська казка “Іссумбосі” або “Хлопчик – мізинчик” та китайська “Пензлик Маляна”

Слайд #25

Іссумбосі

Слайд #26

Іссумбосі

Слайд #27

Іссумбосі

Слайд #28

Пензлик Маляна

Слайд #29

Пензлик Маляна

Слайд #30

Японські прислів'я
Сокіл шанує свої крила, а людина — ім'я.
В усміхнене обличчя не стріляють.
Вигода — на мить, добре ім'я — на вік.
Глибокі річки течуть повільно.
Колосок дозріває — голову схиляє донизу; людина багатіє — голову задирає догори.

Слайд #31

Японські прислів'я
Леопард береже свої кігті, розумний чоловік — свій язик.
Поганий ростить будяки, добрий вирощує рис, розумний культивує ґрунт, а далекоглядний ростить учня.
Великі діла з малих починаються.
Коли помирає тигр — залишається шкура, коли помирає людина — залишається ім'я.

Слайд #32

Дякую
за
увагу!